simonekoolstra.reismee.nl

Aftellen

“The journey of a thousand miles begins with a single step.” – Lao Tzu

Een stap die volgens de KLM 7.495 kilometer is. Want ik ga afstuderen in Suriname! Ik had ervoor kunnen kiezen om het hele jaar in Nederland stage te lopen, maar de mogelijkheid om dit in het buitenland te doen klonk toch een heel stuk aantrekkelijker. Afstuderen in Nederland is ook zo saai ;) Dit kon natuurlijk niet zo maar, dus ik had het één en ander te regelen.

Eind maart moest ik al een motivatiebrief inleveren en daarmee was de eerste stap gezet. Niet veel later had ik een gesprek op school en moest ik nog voor de zomer een formulier invullen met mijn profiel, voorkeuren en een onderwerp voor mijn onderzoek. In september hadden we met alle studenten van een aantal PABO’s twee voorbereidingsdagen in Zwolle waar we nog wat informatie kregen. Een maand later kreeg ik te horen dat ik geplaatst ben op de Richenel Slooteschool in Paramaribo. Begin december mocht in contact opnemen en kreeg ik van het schoolhoofd te horen dat ze me in groep 3 hebben geplaatst. Tot zo ver het schooldeel, want je kunt niet zomaar een paar maanden naar het buitenland. Er zal toch zoiets als huisvesting nodig zijn. Daarvoor heb ik een kamer in een studentenhuis geregeld in het centrum van Paramaribo.

Om Suriname in te komen, moest ik naar Amsterdam om een visum te halen. Om dat te kunnen doen, moest ik thuis al veel gegevens invullen en dit uitgeprint met een pasfoto inleveren. Toen ik dit bij de ambassade wilde geven, zei de meneer al gelijk dat het verkeerd geprint was, dus kon ik het daar nog een keer doen. Er stond daar een printer met een of ander ingewikkeld printsysteem wat ik niet helemaal snapte. Toen ik aan de meneer vroeg hoe het werkte zei hij dat ik gewoon de stappen moest volgen en er kleingeld in moest gooien wat ik natuurlijk niet bij me had. Juist daar heb ik wat aan.. Toen ik wat probeerde was er ook een kopje waar vrijgeven op stond, ik drukte daarop en opeens kwam mijn papiertje er gratis en voor niks uit. Probleem opgelost. Even later probeerde iemand anders ook te printen, maar hij snapte er ook niks van, ben ik gelukkig toch niet zo blond als ik op dat moment even dacht. Eenmaal terug bij de meneer mocht ik het blaadje inleveren en moest ik een tekst overschrijven om te verklaren dat ik ervan op de hoogte ben dat ik binnen 90 dagen het land uit moet zijn. Vervolgens moest ik een papier inleveren van vluchtgegevens en een toestemmingsformulier van mijn stage daar en na een kwartier wachten kreeg ik mijn visum.

Naast een visum had ik ook nog een inenting tegen gele koorts nodig die ik in de kerstvakantie gehaald heb. Van de dermatoloog moest ik speciale zonnebrand gebruiken, na een hele zoektocht heb ik dat ergens op internet gevonden en niet veel later had ik het in huis. Ook werd ons aangeraden het een en ander aan materialen mee te nemen omdat ze in Suriname niet zo veel hebben. Dat werd dus een rondje action en andere dat soort winkels. Ik heb veel leuke dingen gehaald, dus nu maar hopen dat ik alles in mijn koffer krijg.

In Suriname mag ik maximaal 90 dagen blijven. Als ik langer had willen blijven, moest er een ingewikkeld visum worden aangevraagd wat lang zou duren. Daarom moet ik uiterlijk 16 april het land uit. Van de Marnix hoeven we pas 17 mei terug te zijn om het onderzoek te presenteren, met of zonder jetlag maakt niet uit, als je dan maar terug bent (je moest nog wel in staat zijn om een soort van iets nuttigs te vertellen). Eigenlijk zou het dus best wel zonde zijn als ik half april alweer in Nederland ben. Daarom heb ik besloten om er nog een vakantie aan vast te plakken :) Ik wil heel graag een keer naar Cuba en vanaf Suriname was dat niet zo heel ver. Daarom vlieg ik 5 april naar Curaçao om vanaf daar een paar dagen later naar Cuba te vliegen. Blijf een student dus ik moest natuurlijk wel een beetje op mijn geld letten en deze vluchten waren een stuk goedkoper en sneller dan andere. En twee volle dagen Curaçao is ook zeker geen straf ;) In Cuba ga ik samen met Marjoleine twee weken rondreizen. Daarna vlieg ik weer naar Curaçao om nog een week vakantie te vieren en vanaf daar vlieg ik 29 april weer terug naar Nederland waar ik op 30 april aankom in een hopelijk warmer Nederland dan nu.

Inmiddels heb ik mijn stage en gymstage hier in Nederland afgerond en gehaald. Woensdag heb ik afscheid genomen waarbij ik van alle kinderen een bloem kreeg en nog drie voorleesboeken. Nu nog even de laatste dingen voor school afronden die ik voor maandag moet inleveren en mijn huisje goed schoonmaken. Dan kan ik vanmiddag mijn koffer inpakken en nog een laatste dagje werken voor de komende vier maanden. Maandag nog een dagje niks doen, afscheid nemen en wat lesideeën verzamelen voor als ik opeens een dag alleen sta (dus alle ideeën met weinig materiaal zijn welkom :) ) en dan kan ik dinsdag het vliegtuig instappen naar het warme Suriname.

Reacties

Reacties

Gerben en Eef

Veel plezier en veel succes!

Michelle

Alles geregeld, nu nog inpakken en dan... heerlijk genieten! Heel veel succes en plezier daar . Ik ga je gezelligheid missen op de Uilenburcht :)

Groetjes,

Michelle

Femke

Heel veel plezier en succes!
Geniet van je tijd daar, ben benieuwd naar je verhalen

Carina

Heel veel succes en vergeet niet te genieten!

Jessica

Jij dappere dodo!
Heb het goed daar, veel leren , veel lachen en blijf mooie verhalen schrijven.
Wij leven met je mee.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!