simonekoolstra.reismee.nl

Dieren spotten

“There is no such thing as bad weather, only inappropriate clothing.” – Sir Rannulph Fiennes

Zaterdag ben ik met Merel naar de centrale markt gegaan om wat rond te kijken. Ze verkopen daar van alles. Vooral groente, fruit, vis en speciale kruiden die je beter zouden maken als je ziek bent. De vis werd aan de kant van de rivier nog schoongemaakt en wij mochten wel even bij een man komen om zijn werkplek te bekijken. Was wel heel leuk om allemaal te zien. Boven verkopen ze kleding. Ze probeerde ons van alles aan te smeren, maar we zijn echte Hollanders. Kijken, kijken, niet kopen. Daarna zijn we doorgelopen naar de Readytex, de enige souvenirwinkel in Paramaribo. ’s Middags ben ik met Annelies naar de dierentuin geweest, dit is de enige dierentuin in Suriname. Ik kan hier gewoon op de fiets naartoe, wat nog geen tien minuten was.

Het is een kruising tussen een kleine dierentuin met een kinderboerderij, als je wilt kun je het makkelijk binnen een uur gezien hebben. Maar wij hebben ons hier toch twee uur weten te vermaken. Voor 15 SRD (ongeveer €1,60) was dit dus een goed besteedde middag. Het was de hele dag al zwaar bewolkt met zo nu en dan een bui en ook toen wij daar waren hebben we een buitje en veel gemiezer gehad. Ze hebben vooral dieren die je hier ook in het wild kan zien zoals wat apen, ara’s, een kaaiman, slangen en spinnen. Het hoogtepunt van deze middag was het spotten van wilde aapjes in de boom. Daarna hebben we nog gegeten bij de Roopram roti en een Mc flurry gehaald.

Zondag stond er dolfijnen en kaaimannen spotten op het programma. Samen met Janna, huisgenootje, moest ik om vier uur bij de steiger staan om met het bootje de Surinamerivier op te gaan. Net iets later dan gepland gingen we varen, het eerste stuk schommelde de boot behoorlijk. Na een tijdje gevaren te hebben zagen we de eerste dolfijnen al zwemmen. We hebben er best een aantal gezien, ze zwommen door de rivier en sprongen soms een heel klein stukje omhoog.

Daarna gingen we door naar een dorpje waar we roti kregen. Na het eten was het tijd om kaaimannen te spotten. In twee kleine bootjes gingen we op zoektocht, de gids zag al vrij snel een kaaiman en heeft hem gevangen. Na nog een stukje varen zijn we gestopt en mochten we de kaaiman allemaal even vasthouden. Hij voelde best wel zacht aan. Na een hele fotoshoot hebben we de kaaiman weer vrij gelaten en gingen we weer terug naar het dorpje.

Op de terugweg begon het nog even hard te regenen waardoor we zeiknat in het dorpje aankwamen. Daar zijn we weer met het iets grotere bootje terug naar de kant gevaren. Onze gids was zo aardig om Janna en mij naar huis te brengen, zodat we geen taxi hoefde te nemen.

Maandag ben ik met Annelies naar plantage Peperpot geweest. Daarvoor moesten we met de taxi naar Commewijne waarbij we over de brug moesten die over de Surinamerivier gaat. Peperpot was vroeger een koffieplantage en is nu een gebied waar je door kunt wandelen. Er is een recht pad van 3,2 km wat je volgens de mevrouw heen en weer terug kon lopen, we konden dan zelf kiezen hoe ver we wilde lopen voordat we weer terug zouden gaan.

Ik had al gehoord dat hier regelmatig apen zitten, dus gemotiveerd begonnen we te lopen in de hoop een paar apen te spotten. Al snel kwamen we een paar mensen op de fiets tegen, we vroegen aan hen of ze al apen gezien hadden en zeiden ze van niet. Vooral de jongen die erbij was keek er heel teleurgesteld bij. Na een paar meter lopen zei Annelies: Ik voel dat het een goede dag wordt en dat we apen gaan zien. Om nog geen halve minuut later te zeggen: Kijk daar een aap! In totaal hebben we vijf keer een aap gezien. Ook liepen er heel veel salamanders die telkens aan de kant schoten, de bosjes in, als wij eraan kwamen. Ook die dag hadden we op de heenweg zo nu en dan wat regen. Aan het einde van het pad stond opeens een bord dat we ook nog naar de oude directeurswoning konden lopen als we een ander pad van één km namen. Dat hebben we ook nog even gedaan en we zagen daar wat vervallen huizen. Toen was het weer tijd om hetzelfde pad terug te lopen. Gelijk aan het begin van het pad zagen we een luiaard in beweging. Hij klom eerst omlaag en vervolgens weer omhoog. Op de terugweg zagen we weer een paar apen en nog veel ander mooie dieren zoals vlinders, hagedissen en vogels. Tijdens het terug lopen had ik al een taxi gebeld, door files vanuit de stad zou het ongeveer een uur duren voordat hij er zou zijn. We moesten na het lopen van het pad nog een kleine drie kwartier wachten, dit deden we heerlijk op een stoel in de wind met een lekker sapje erbij. Het was echt een superleuke dag, vooral omdat we alle dieren zelf gespot hebben. De taxi heeft ons weer netjes naar huis gebracht en ’s avonds ben ik met twee huisgenootjes roti gaan eten bij Roopram. Was weer heel lekker. Later die avond hebben we nog taart gegeten omdat Madee in Nederland al jarig was.

En omdat foto's meer zeggen dan duizend woorden zijn hier nog een paar mooie foto’s van die dag.

Johan

Hoe kom je aan die mooie wijze woorden aan het begin van je verhaal ?

O & O

Het is wel een echte werk vakantie hè, ondanks alles kun je lekker genieten.
Prachtige foto,s