simonekoolstra.reismee.nl

Een letterlijk hoogtepunt

“Better to see something once than to hear about it a thousand times.” – Asian Proverb

Vrijdag heb ik niet zoveel gedaan. Ik kon een stuk langer in mijn bed liggen dan de vorige dagen en ik hoefde nergens naartoe. Ik was toen precies op de helft van dit hele avontuur, met het reizen erbij. Ik reken dit overigens niet zelf uit, dat doet deze blog voor me :) Gister hadden we weer een nieuw huisgenootje gekregen, Loes, en ze moest naar Su4you om haar goodiebag te halen. Sinds een paar dagen verkopen ze daar ook ansichtkaarten, dus ben ik even met haar meegefietst om een paar kaarten te kopen. Op de terugweg hebben we gelijk wat boodschappen gehaald bij de Chinees. Die middag hebben we lekker rustig aan gedaan, heerlijk gechilld op het balkon en tussendoor nog wat dingetjes gedaan voor school. ’s Avonds ben ik met Loes rotti gaan halen bij de Roopram en hebben we weer een tijd op het balkon gezeten. Daarna hebben we nog een klein feestje gehouden in de woonkamer met wat andere huisgenoten.

Zaterdag stond er een helikoptervlucht gepland. Samen met Kelly moesten we ons iets voor elf melden bij vliegveld zorg en hoop. Na het zien van de, ongelofelijk interessante, veiligheidsinstructies mochten we in de helikopter stappen.

Ik had het geluk om voorin te mogen zitten. Het stijgen voelde heel anders dan in een vliegtuig, we gingen opeens een stuk de lucht in om vervolgens een stukje schuin naar beneden te vliegen. Ik vond het wel een stukje enger dan in een vliegtuigje, maar het was echt heel leuk om te doen. De piloot is eerst langs de Bosjebrug, brug over de Surinamerivier, om vervolgens een stukje over de stad te vliegen.
Vanuit de helikopter konden we goed de grote kathedraal, het onafhankelijkheidsplein en veel andere bekende plekken zien.
Daarna vloog hij over de rivier naar fort Nieuw-Amsterdam, vanuit de lucht kon je goed de vorm van vijf punten zien.
Na het zien van het fort was het alweer tijd om terug naar het vliegveld te vliegen. In de helikopter voelden we alles, elke windvlaag en elk stukje omhoog en omlaag. Nadat we een tijdje boven de stad, vlakbij het vliegveld hebben stil gehangen, heeft de piloot ons na een kwartier vliegen weer keurig op de grond gezet. Vanaf het vliegveld zijn we doorgereden naar Souposo om de bekende pindasoep te eten, we hadden het beide nog niet gegeten en horen telkens van iedereen dat het heel lekker is. We kregen er een bakje rijst bij en het was echt heel lekker, een soort dunne satésaus met kip en zout vlees. Zeker voor herhaling vatbaar. ’s Middags heb ik met mijn goede gedrag maar weer eens aan school gewerkt. Die avond ben ik met Eline, Janna en Loes uit eten geweest bij bar Zuid. Op de kaart stond dat de cocktails heel goedkoop waren en het leek mij spontaan een goed idee om er één te bestellen. Ik had een mojito waar, ook volgens de anderen, best veel rum in zat. De bediening was hier heel snel en al vrij snel had ik een heerlijke barbecue bacon burger met knoflookfrietjes. Op driekwart van de cocktail voelde ik het al een beetje draaien en dit werd er niet beter op toen het hele glas leeg was. Ik ben ook nog zo intelligent geweest om het door een rietje te drinken, maarja zonder rietje was het ook onmogelijk geweest. Het opstaan ging wat lastig, maar ik wist nog keurig in een rechte lijn naar de uitgang te lopen. Ik heb nog even heerlijk op het balkon in mijn hangmat gelegen en het lichte gevoel was al heel snel weer verdwenen. Mijn huisgenootjes hebben als doel om mij een keer dronken te krijgen, maar helaas voor hen is dat weer mislukt :)

Op zondag is er, volgens de boekjes en het internet, altijd een vogelzangwedstrijd. Die is er al om zeven uur ’s ochtends op het onafhankelijkheidsplein. Het leek me wel een keer leuk om te zien, dus besloot ik om heel vroeg mijn bed uit te gaan en even te gaan kijken. Toen ik daar iets na zeven uur aankwam waren er allemaal mannen hun kooitje met vogel aan een houten paal op het veld aan het hangen. Van een wedstijd was nog niks te zien, dus besloot ik om even langs mijn eerste stage te fietsen om nog wat foto’s van de school te maken. Toen ik weer terug op het onafhankelijkheidsplein was, waren ze nog steeds niet begonnen met de wedstijd al waren er al wel veel meer vogels. Ik vroeg aan een man wanneer de wedstrijd zou beginnen en hij zei dat het niet elke week was. Deze week was er geen wedstrijd, maar werden de vogels alleen getraind.

Ik ben doorgefietst naar de Chinese markt om daar even een rondje te lopen. Er werden veel Chinese groenten verkocht en wat andere Chinese lekkernijen. Er liepen dan ook alleen maar Chinezen rond. Vervolgens ben ik nog doorgefietst naar de school waar ik nu stageloop om ook wat foto’s te maken. In de ochtend is dit het fijnst om te doen, omdat het dan nog niet zo warm is. Ik was dan ook al vroeg weer thuis en had nog even de tijd om wat te zitten en twee pannenkoeken te bakken. Daarna kwam Kelly me halen om de rest van de dag naar de colakreek te gaan.
Het water in die kreek is heel donker en heeft de kleur van cola. Ik had hier al heel vaak over gehoord, maar was er nog nooit geweest. Het water is zo bruin/zwart door de vallende bladeren die de zuurgraad van het water constant houden, volgens een lifegard is het water zo schoon dat het kan worden opgevangen en als drinkwater kan worden gebruikt. We hebben daar de hele middag aan een picknicktafel gezeten en veel potjes skipbo gedaan. Zo nu en dan gingen we even afkoelen in het water wat nog best warm was. Aan het einde van de middag zijn we weer terug gereden, het was best druk op de weg. We hebben er, net als op de heenweg, ongeveer anderhalf uur over gedaan. Thuis heb ik nog een tijdje in mijn hangmat gelegen en ben ik vroeg naar bed gegaan, want ik was heel erg moe.

Maandag kon ik gelukkig weer uitslapen wat ik ook echt even nodig had. Ik liep wat achter met mijn blogs, sorry, sorry, dus die dag ben ik vooral bezig geweest met het schrijven van blogs, zodat ik weer een beetje bijloop. Ik zou mijn uniform kunnen halen bij de modist, dus ik ben er ’s middags even naartoe gefietst. Toen ik daar aankwam zei ze dat ik hem pas na vijf uur kon halen of de volgende dag. Om mijn rondje centrum toch nog nuttig te maken, ben ik langs de Readytex gegaan om alvast wat souvenirtjes te kopen. Daarna ben ik doorgefietst naar de Subway om een ijskoffie mokka te halen om zo mijn cafeïnegebrek een beetje aan te vullen. Om vijf uur besloot ik om nog maar een keer naar de modiste te gaan om mijn uniform op te halen. Toen ik binnenliep schudde ze al haar hoofd en zei ze dat ik hem pas de volgende dag kon halen. Hier raakte ik toch een beetje gefrustreerd van en ik vroeg aan haar waarom ze dan tegen me gezegd had dat ik hem na vijf uur kon halen. Ze zei dat er iets anders was wat ook af moest en dat ze daar nog mee bezig waren. Ook was er wat vertraging met degene die het moest komen brengen. Morgen na elf uur kon ik het komen halen. Ik had niet zoveel zin om morgen na stage weer langs te fietsen, het is dan heel druk op de weg en meestal ook heel warm. Ik zei tegen haar dat ze gezegd hadden dat mijn jurk vandaag klaar zou zijn en dat ik hem morgen voor half acht nodig heb. In eerste instantie zei een man dat ik het morgen wel voor die tijd kon komen halen, maar die vrouw zat hem aan te kijken of hij gek was. Ze zei tegen hem dat half acht wel heel vroeg was. Ze vroeg waar ik woon en beloofde hem die avond nog thuis te komen bezorgen. Ik had het stiekem niet verwacht, maar rond half acht kwam ze de jurk bij me thuis brengen. Ze had alleen veel last van haar enkel en geen tijd meer om de jurk te strijken, ook hebben ze de spit die ze aan de achterkant zouden zetten er niet ingemaakt. Mijn huisgenootjes dachten eerst dat ik me even chique had omgekleed voor het eten toen ik hem even paste en kwam laten zien. Morgen kan ik dus in mijn uniform naar stage. Daarna zijn we met bijna het hele huis en een paar uit het gele huis, twee huizen verder, uit eten geweest bij Jomax. Bij ons in huis zijn ze helemaal fan van dat restaurant. Dit keer had ik lasagne, ik moet eerlijk zeggen dat ik de lasagne van mijn moeder een stuk lekkerder vind, die van mijn vader overigens ook. Het was wel een gezellige afsluiting van dit rustige weekend. Ik kan er wel weer drie dagen tegenaan.

Reacties

Reacties

monic

leuk verhaal !!

O & O

Je kledinglijn is dus al op orde voor 02-07
We kijken er naar uit, leuk verhaal, liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!