simonekoolstra.reismee.nl

En toen opeens stond ik er alleen voor

‘Onderwijs is niet het vullen van een vat, maar het ontsteken van een vuur’

Toen ik maandag op stage kwam om een boek te halen, zat één van de leerkrachten van de andere derde klas voor de groep. Mijn mentor was ziek naar huis gegaan en het was nog maar de vraag of ze er dinsdag wel zou zijn.

Dinsdag ging ik, na een nacht met heel weinig slaap waarin ik uiteindelijk tot drie uur aan school heb gewerkt, naar stage in de hoop dat mijn mentor er gewoon weer zou zijn, maar helaas. Ik heb de kinderen naar boven gestuurd om zich alvast om te kleden voor de gym in de hoop dat mijn mentor dan misschien iets later zou zijn. Bij de gymzaal aangekomen zei de gymjuf dat ze zo zou komen, dat zo bleek ongeveer een kwartier later te zijn. In die tijd moeseten wij maar buiten wachten of konden ze zichzelf even vermaken in de gymzaal waar op dat moment ook een groep van de mulo bezig was. Toen ze weer terug was, kreeg ik opeens te horen dat de gymles niet door zou gaan omdat ze nog cijfers moest berekenen en doorgeven. Nou, dan moet ik mijn kinderen maar weer naar boven sturen… teleurgesteld liepen ze braaf naar boven om zich om te kleden. Ik ben maar eens naar het schoolhoofd gegaan om te vragen of mijn mentor nog zou komen die dag. Het schoolhoofd wist gelijk te vertellen dat ze de hele week niet zou komen, fijn dat ze dat even komen zeggen ’s ochtends. De dag ging prima, ze hebben in groepjes gelezen en ik heb een rekenspelletje gedaan.

Juf Jocye kwam nog een taalles geven omdat het schoolhoofd dat beter vond, dus ik mocht ook nog even zitten toe kijken. Daarna heb ik de kinderen nog een (paas)kip laten teken van hun hand wat ze best leuk vonden om te doen.

’s Middags ben ik naar CY coffee geweest voor een lekkere mokka koffie en goed werkend internet.

Ik zou eigenlijk die dag mijn afstudeerles geven, maar toen ik hoorde dat het schoolhoofd in de klas wilde komen kijken om mij feedback te geven, besloot ik het nog een dagje uit te stellen om er extra goed naar te kijken. Toen ik klaar was ben ik nog even langs Monica geweest om rijst met kip en kousenband te halen en weer de hele avond aan school te werken.

Woensdag moest ik van het schoolhoofd verplicht verder gaan met nieuwe blokken van rekenen en spelling. Van mijn mentor mocht het niet, die wilde pas na de paasvakantie aan nieuwe blokken starten, maar het schoolhoofd was het hier absoluut niet mee eens. Na de pauze zou het schoolhoofd mijn les komen bekijken, maar in de pauze kreeg ik al van de leerkracht uit de andere derde klas te horen dat ze het heel druk had en dat het waarschijnlijk lastig werd. Ik besloot om maar gewoon aan mijn les te beginnen en wel te zien of ze nog een keer binnen zou komen lopen. Dat heeft ze niet gedaan, dus het was een rustige les. Meestal kan ze het niet laten om commentaar te leveren op de kinderen en wordt ze boos als het naar haar zin gaat. We hebben het over de verschillende culturen in Suriname gehad en ze moesten in de atlas opzoeken waar sommige stammen wonen wat verassend goed ging.

Daarna moesten ze in groepjes plaatjes bij de juiste groep plakken, dit vonden ze best lastig. Samenwerken zijn ze hier niet gewend, dus dat was nogal een uitdaging, maar uiteindelijk is het ze gelukt.
Daarna moesten ze in hun ‘dit ben ik’ boekje opschrijven bij welke groep ze horen en de bladzijde nog een beetje versieren. Na stage ben ik maar weer, met twee huisgenootjes, naar de CY coffee gegaan om hard aan school te werken onder het genot van een witte chocolade latte.
Ook moest ik nog een skypegesprek voeren met een klasgenoot. We hebben bijna een uur kunnen skypen met maar één keer een kleine onderbreking omdat het internet heel even uitviel. Waar ik thuis altijd al tien seconde vertraging op de lijn heb als ik via WhatsApp bel, is skypen hier geen probleem. Ook wel eens een keertje leuk. ’s Avonds heb ik even snel een broodje ei gemaakt om weer de hele avond aan school te werken en lessen voor te bereiden.

Ook donderdag heb ik de hele dag les gegeven. Ze hadden vandaag hun biebboek mee, dus heb ik ze in tweetallen elkaar een bladzijde laten voorlezen. Ook dit vonden ze weer leuk om te doen en ze zaten allemaal heel lief te lezen.

Toen ik net wilde beginnen aan mijn rekenles kwam er een leerkracht binnen met de spaarpot waar de kinderen in de tijd voor Pasen geld in doen. Ze kwam met de mededeling dat ik het samen met de kinderen moest tellen. Die konden niet wachten om dat te doen, dus heb ik het maar gelijk gedaan. Ik heb dit maar gelijk tot de rekenles van de dag gemaakt waar de kinderen me erg dankbaar voor waren, want ze hoefden niks meer in hun schrift te schrijven. Er was een meisje wat speelgoed bij zich had en vroeg of ze misschien in de pauze binnen mocht spelen. Bij mij mag er, tot op zekere hoogte, vrij veel dus ik vond het wel prima. Echt heel lief om te zien hoe ze op deze leeftijd nog met zoveel fantasie met speelgoed spelen.
Na de pauze hebben de kinderen hun ‘dit ben ik’ boekje aan elkaar gepresenteerd, dit ging al een stuk beter dan het samenwerken van de dag daarvoor.
In Nederland heb ik een keer, toen ik ook groep 5 had, het boek ‘Niemand is zoals jij’ voorgelezen. Dat vonden de kinderen toen zo leuk dat ik het hier ook graag wilde doen. Ik heb het boek voorgelezen (dankjewel Roelyne voor het maken van de foto’s) en ze vonden het echt heel leuk. Ze zijn totaal niet gewend om te worden voorgelezen en zaten dan ook aandachtig te luisteren en naar de platen, die ik op een tablet liet zien, te kijken. Daarna moesten ze drie sterren knippen en kregen ze van mij drie kinderen waar ze een compliment aan moesten geven door het op een ster te schrijven. Ook dit vonden ze super leuk om te doen, ze zeiden dat ze heel blij werden van het krijgen van de complimenten.
Daarna was het nog tijd om te knutselen, ze moesten iets van Pasen kiezen, een kip, haas of ei of een eigen creatie, en dat op een ijslollystokje plakken.
Ik verder weer de hele middag en avond aan school gewerkt en ben als onderbreking even naar Soeposo geweest voor een bakje pindasoep. Ik zou het weekend op trip gaan, maar dat ging opeens niet meer door. Twee huisgenoten wilden ook graag op trip en één van hen had een gids geappt die nog wel iets kon regelen. Hij kwam ’s avonds nog even langs om wat dingen te bespreken zodat we vrijdag en zaterdag opeens iets leuks kunnen doen.

Volgende week heb ik dinsdag (27 maart) al mijn laatste echte stagedag, woensdag is het nog maar een half dagje en daarna gaan we met het team uit eten en begint de paasvakantie. In de winkels hier heb ik nog bijna geen paasspullen gezien zoals we dat in Nederland hebben. Zo verkopen ze hier helaas nergens chocoladepaaseitjes zoals we die in Nederland kennen. Voor wie nog zat te denken wat het meest geschikte welkom-thuis-cadeautje is als ik weer in Nederland ben, paaseitjes zijn altijd welkom. En dan vooral die met karamel en mokka vulling, maar als dat ingewikkeld is zijn gewone paaseitjes ook altijd goed ;)

Ik ga alweer mijn laatste hele week in hier en dan heb ik vakantie.

Reacties

Reacties

Yvonne

Goed bezig juf!!

Johan

Leuk om te lezen hoe het voor de klas gaat met je.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!