simonekoolstra.reismee.nl

Als je ontbijt op bed wilt, slaap je maar in de keuken

”Spontaneity is the best kind of adventure”

Vrijdag zouden Anouk, Melvin, Joren en ik om elf uur op trip gaan, maar het blijft Suriname waar ze over het algemeen niet zoveel haast hebben, dus het werd een uurtje later. Roselli kwam ons halen en met de taxi reden we, met een tussenstop bij de Mc drive, naar Lelydorp. Anouk en ik dachten een gezonde watermeloen smoothie te nemen, maar helaas smaakte deze meer naar kauwgum dan naar watermeloen. Na een taxirit van ruim een uur waren we in Lelydrop waar Saldi met een jeep voor ons klaar stond. Na een korte tussenstop bij de supermarkt reden we richting de Savanne. Onderweg hebben we nog een lunch gehaald, ik had telo met kip, die we in de auto op moesten eten. Daarna reden we door naar de savanne en zaten we alle vier in de bak van de jeep.

Het was een mooie oranje weg waar het stof weer flink omhoog kwam als er een tegenligger langsreed. Na een tijdje reden we een bosweg in waarbij we zo nu en dan goed moesten bukken om laaghangende takken te ontwijken.

Zonder schrammen kwamen we bij een kreekje waar we konden zwemmen of pootje baadden. Toen iedereen weer was afgekoeld, reden we weer terug over het bospad en vervolgden we onze weg over de savanne. Dit keer reed Saldi een stuk harder zodat we ons zo nu en dan goed vast moesten houden om niet uit de jeep geslingerd te worden. Al snel zagen we een groep van zes ara’s overvliegen die per twee vlogen. Niet veel later zagen we in korte tijd vijf toekans in verschillende bomen zitten.

Het laatste stukje van de weg moesten we een berg op, daarvoor zijn we met z’n alle weer in de jeep gaan zitten om te voorkomen dat we klappen kregen van takken. En het regende wat ook niet heel fijn is als je geen dak boven je hoofd hebt. De auto had er zo nu en dan flink wat moeite mee, maar met het geven van veel gas en twee keer en stuk terug zakken kwamen we boven. Daar hadden we een heel mooi uitzicht op de Brownsberg en een ander stuk van de jungle.
In het begin was het nog heel bewolkt en mistig, maar langzaam verdween een deel van de wolken en de mist waardoor we een nog beter uitzicht hadden. Na een hele fotoschoot was het tijd om weer van de berg af te rijden en weer dezelfde weg over de savanne te rijden.
We gingen die nacht bij parabello overnachten, een kreek waar hutjes staan zodat je een hangmat kunt ophangen. Toen we er bijna waren zijn we langs een restaurantje gereden om avondeten te halen en bij de supermarkt eten en drinken voor de dag daarna te kopen. Bij parabello had Roselli geregeld dat we de hut die het dichts bij het water stond mochten gebruiken en konden we gelijk gaan eten en onze hangmatten ophangen. Na een koude douche waarbij ik gelukkig wel weer de bauxiet van me af heb gekregen hebben we nog gezellig gezeten voordat we onze hangmat indoken.

Zaterdag werd ik wakker met een mooi uitzicht over de kreek.

Al snel begon het te regenen en heb ik nog even verder geslapen. Mijn hangmat hing naast de picknicktafel en ik had de avond daarvoor al gezegd dat ik wel een ontbijt op bed zou waarderen. Helaas moest ik het wel zelf maken, maar na het smeren van een bolletje ben ik in mijn hangmat gaan zitten eten, toch nog ontbijt ‘op bed’.
Na het eten was het weer tijd om te relaxen en rond een uur of twaalf moesten we ons klaar maken voor de zipline omdat ze dachten dat het zou gaan regenen en we dan niet meer konden gaan. Het ziplinen was heel leuk om te doen en we gingen ook een paar keer over het water. Na een oefenrondje begonnen we aan een klein parcours en daarna mochten we op het hoge parcours. Daar waren de lijnen een stuk langer en was er ook een stuk aan de overkant van de kreek waar nog een eiland was.
Na het ziplinen hadden we het allemaal heel erg warm, dus doken we snel de kreek in waar we nog wat met een bal speelden. Niet veel later kwamen er nog wat huisgenootjes om gezellig met ons een middagje te chillen. Aan het einde van de middag was het helaas weer tijd om terug te gaan naar de stad. Daar wilde iedereen natuurlijk gaan douchen, maar één van de douches had al sinds vrijdag geen warm water meer dus was de rij ietsjes langer dan normaal. Ook kregen we weer twee nieuwe huisgenoten, Charlotte en Megan uit België. Het was voor Joren zijn laatste avond in Paramaribo voordat hij naar Nickerie moest. Geheel volgens de traditie gingen we dan ook uit eten, we gingen naar Padre Nosto waar ik een lekker pizza had met een ijsje als toetje.

Zondag wilden we graag met een groot deel van het huis naar Peperpot gaan fietsen. Daarvoor zou ik nog met drie huisgenootjes naar de Javaanse markt gaan. Toen we wakker werden regende het behoorlijk, dus besloten we maar met de taxi te gaan. We hebben een hele tijd op de markt rondgelopen waar ze veel Javaans eten en wat kleding verkochten.

Ik heb daar wat fruit, een bak saoto soep, een satéstokje en nog wat andere kleine dingen gekocht, zodat ik wat eten had voor twee dagen. Na een tijdje hadden we alles wel gezien en begonnen er een aantal groepjes achter elkaar te dansen. Dat was heel leuk om te zien, dus bleven we even kijken voordat we weer met de taxi naar huis gingen. Het weer was nog steeds heel slecht, dus besloten we dat het niet een heel goed idee was om naar Peperpot te fietsen. Dan moet ik maar weer eens naar de CY Coffee gaan, Anouk ging gezellig mee en twee andere huisgenootjes zaten daar al. Omdat ik die week drie verjaardagen in Nederland heb moeten missen was het tijd voor een karamel macchiato met een lekker stuk brownie zodat ik weer de hele middag hard aan school kon werken. We hebben daar tot half vijf weer zitten werken en zijn toen met de taxi naar huis gegaan waar ik weer vrolijk verder kon gaan. Ik had een deadline voor school, dus ik heb een deel van de avond daar nog aan gewerkt. Tussendoor heb ik snel de soep opgewarmd en gezellig met Anouk op het balkon gegeten om vervolgens weer snel door te gaan. Het is me zowaar gelukt om aan het begin van de avond iets fatsoenlijks in te leveren. De rest van het huis was met elkaar naar de film en spontaal deed het internet het zo goed dat ik nog een stukje uitzending gemist kon kijken, behalve de laatste vijf minuten dan. Toen iedereen weer thuis kwam was het dan ook gedaan met de internetpret en besloot ik om maar vast aan mijn volgende opdracht te werken. Mijn onderzoek moet volgend weekend af, dus ik had nog genoeg te doen.

Maandag kon ik een beetje uitslapen om zo te genieten van mijn vrije dag. Ik was alsnog best op tijd wakker, dus heb ik gelijk maar even een wasje gedraaid voordat ik met Kelly ging ontbijten. We zijn naar ‘puur’ geweest waar ik een broodje Zeeuws spek had, voor het geval dat ik Nederland nog zou missen. Na het ontbijt heeft Kelly me weer naar huis gebracht en al snel begon het weer te regenen wat het een groot deel van de dag heeft gedaan. De rest van de ochtend en een deel van de middag heb ik weer aan mijn onderzoek gewerkt. Na een tijdje waren er ook weer wat huisgenootjes thuis en Megan wilde graag een spelletje doen. Ik had zin in koffie en goed werkend internet en ook Megan kon een goede kop koffie wel waarderen, dus gingen we naar CY Coffee om erachter te komen dat ze op maandag dicht zijn… Toen zijn we maar doorgereden naar Soeposo om daar wat te drinken en een paar spelletjes rummikub te spelen.

Ik was er vrij goed in vandaag en heb dan ook een aantal potjes gewonnen. Na een tijdje zijn we teruggelopen naar huis en begon spontaan voor ons de zon te schijnen. Verder heb ik weer de hele avond aan school gewerkt, ik had nog wat pizza over van het uit eten gaan die ik tussendoor heb opgewarmd om weer tot veel te laat aan mijn onderzoek te werken.

Reacties

Reacties

0&0

Je verrast ons steeds weer met een mooi verhaal en prachtige foto's.
Wat ben je toch een ondernemende tante.
Elke minuut wordt goed benut, je kent Paramaribo straks beter dan Ede.

Gerda Koolstra

Hoi Simone,
Weer een mooi verhaal! Het gaat in Suriname altijd een beetje anders dan je denkt. Wel regen zo af en toe, maar koud word het er niet van. Geniet van je laatste dagen en succes met je vervolg reis.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!