simonekoolstra.reismee.nl

Kerst in juli en wintervakantie

7 – 21 juli

“Please be a traveler, not a tourist. Try new things, meet new people, and look beyond what’s right in front of you. Those are the keys to understanding this amazing world we live in”- Andrew Zimmern

Kerstmarkt

Zondag heb ik een dagje met Madlen doorgebracht aangezien zij de enige echte vriendin is die ik hier nog over heb en ook zij zou na het weekend weg gaan. We zijn eerst naar de Old Bus Depot markt in Kingston geweest, maar die viel nogal tegen. In de groepsapp had iemand gezegd dat er in Queanbeyan (vlakbij Canberra) een kerstmarkt was wat ons eigenlijk wel grappig leek. We zijn daarheen gereden, maar ook de kerstmarkt viel een beetje tegen. Het zag er wel leuk uit met alle kraampjes, kerstspullen en de kerstman, maar ze draaide gewoon de Vengaboys in plaats van kerstmuziek wat een beetje jammer was. Ook was er wat nepsneeuw in een soort van kinderzwembadje, ook zoiets.

Na een snel rondje hadden we het wel gezien en zijn we maar naar de IKEA gegaan voor de gehaktballetjes met patat. Dit keer deed ook de ijsmachine het dus konden we bij de uitgang nog genieten van een ijsje. We hebben hier onszelf toch bijna twee uur weten te vermaken, vooral met mensen kijken die moeite hadden om met het karretje vol met spullen moeite hadden om de bocht te nemen, totdat we het wel tijd vonden om weer naar huis te gaan. Daar bleek mijn hostfamily weg te zijn, dus konden we nog even in alle rust bij mij chillen totdat het voor Madlen tijd was om weer naar huis te gaan.

Schoolvakantie

Het was weer twee weken schoolvakantie wat betekend dat ik Hudson hele dagen moet vermaken. Maandag had ik Hudson en Angus samen thuis die graag een pyjamadag wilde en hebben we koekjes gebakken. Ik was nog maar net bezig toen Matt thuiskwam omdat hij ‘ziek’ was, een beetje verkouden, maar dan sturen ze je bij het leger gewoon naar huis toe. De jongens kunnen niet helemaal zelf het deeg maken, dus ik moet altijd het laatste stuk kneden. Toen ik net mijn haar in een knot draaide kwam Matt weer aangelopen die daar heel hard om moest lachen. Vooral toen hij mij zag kneden zei hij dat hij dit toch wel heel leuk vond en dan vooral om het feit dat hij het niet hem was die dit deed. Thanks maat, ik zei dat ik me toch ook elke keer weer afvraag waarom ik het doen en hij zei dat de jongens wel altijd heel trots waren op hun koekjes. Ja, daarom doe ik het ook, omdat de kinderen het zo leuk vinden en niet ik hahaha. ’s Middags was het nog een beetje een drama omdat Angus vooral graag zijn vader wilde, maar die was in het huis aan het werk omdat het nog steeds niet allemaal zo is als ze willen. Uiteindelijk heeft Hudson geholpen met het aankleden van Angus, want ik mocht het niet doen en papa wilde het niet doen en hebben ze nog gezellig samen buiten gespeeld.

Dinsdag en woensdag ben ik naar Micheal en Katherine geweest om op alle kinderen plus Hudson te passen. Ik heb het geluk dat Abby, Evan en Hudson heel goed met elkaar kunnen spelen waardoor ik best een prima leven heb. Woensdag had Angus pyjamadag op het dagverblijf waar hij heel gelukkig van werd en zonder te zeuren naar ‘school’ ging. Donderdag was een rustig binnenspeel dagje omdat het regenden en waaiden, van dat Nederlandse herfstweer zeg maar. Hier doen ze dan alsof de wereld vergaat en ze nog nooit zulk slecht weer hebben gezien. Vrijdag was het nog steeds veel aan het regenen en kwam Matt alweer heel vroeg uit zijn werk omdat ze hem te ziek vonden, dus besloot ik de kinderen maar mee te nemen naar Belconnen zodat ze daar even konden spelen. Om twee uur moest ik terug zijn zodat hij de kinderen mee kon nemen naar Leyla haar werk waar ze even moesten spelen zodat hij naar een meeting kon en ik op tijd weg kon om te gaan oppassen. Ik was dus opeens om twee uur al klaar en had nog even de tijd voordat ik naar Carla moest om daar met het avondeten en het naar bed brengen van de jongens kon helpen. Ik heb daar voor het eerst in mijn leven sushi op wat nog lekker was ook.

Sydney

Ik had het weekend niks te doen en Madlen was met haar hostfamily naar Sydney gegaan aan het begin van de week, maar dat gezin ging zaterdagochtend weer terug naar Canberra. Madlen zou dinsdag pas naar huis vliegen waardoor ze nog een paar dagen vriendloos en alleen in Sydney zou zijn, dus had ze gevraagd of ik niet even langs kon komen. Nou ben ik de moeilijkste niet en zijn al mijn vrienden hier ook weg, dus ben ik even een weekendje op en neer geweest. Er waren nog twee andere au pairs die vanuit Canberra naar Sydney wilde, dus besloten we om samen te rijden zodat het wat goedkoper zou zijn dan de bus. Ik ben eerst naar Bungendore gereden wat nog een ruim half uur is. Er ging nog een meisje mee, maar die kwam een uur te laat waardoor we om half elf pas richting Sydney gingen. Tot aan Sydney ging het rijden heel goed, maar toen kwamen we in een tunnel waarbij we naar links of rechts moesten gaan. Ik zei dat we naar links moesten, het meisje uit Canada dacht rechts en degene die reed (uit Engeland) besloot naar rechts te gaan. Het bleek toch links te zijn waardoor we er toch zeker een half uur langer over hebben gedaan om bij de eindbestemming te komen. Rond twee uur waren we eindelijk in Sydney en ben ik naar het hostel gegaan waar Madlen al zat te wachten. We sliepen in een andere kamer en ik mijn kamer zat Jess (uit Engeland) die er ook nog een nacht zou zitten. Ik vroeg of ze zin had om mee te gaan koffie drinken of zoiets wat ze wel wilde. Met z’n drieën hebben we wat door Sydney gelopen en uiteindelijk in The Rocks ergens wat gedronken. Het begon al wat af te koelen, en het waaide de hele dag al hard, en we wilden ’s avonds naar het vuurwerk kijken, dus besloot Jess om even terug naar het hostel te gaan om haar jas te halen. Madlen en ik zijn over de kerstmarkt gelopen wat eigenlijk heel raar is. We hadden wel meer een kerstgevoel dan in Canberra en ze speelde hier ook kerstliedjes wat wel heel gezellig was. Alles was versierd met lichtjes, er was een grote kerstboom en er kwam zelfs nepsneeuw uit de lucht. Ik had spontaan zin om naar huis te gaan en kerst te vieren, maar dan met echte sneeuw als het even kan.

Na een tijdje kwam Jess weer terug en zijn we naar de Vapiano geweest om te eten en lekker warm binnen te zitten aangezien het hier wel winter is en het ’s avonds best wel afkoelt. Om half negen was het tijd voor het vuurwerk bij darling harbour. We stonden op de brug waardoor we een goed uitzicht hadden om de ruim vijf minuten durende show.
Daarna zijn we weer terug naar het hostel gegaan omdat het helaas niet meer lekker warm was buiten. Daar heb ik nog een hele tijd met Madlen gezeten totdat het wel een keer tijd was om te gaan slapen.

Zondag zouden Madlen en ik eigenlijk walvissen gaan kijken, maar dat was helaas gecanceld vanwege de sterke wind, dus moesten we iets anders bedenken. We zijn met de boot naar Manley gegaan, want dat is nog altijd goedkoop op zondag en daar houden we van. We hebben daar een tijd op het strand gezeten (wel met een lange broek aan dit keer, dat was jammer) en nog over de markt daar gelopen. Het was 16 graden wat zeker niet slecht is voor een winter en uitgerekend dat weekend hadden ze in Canberra twee dagen 7 graden en regen dus dit was een hele goede keuze. We hebben vlakbij de ferry nog geluncht en zijn toen weer terug gegaan. Vanaf Circular quay zijn we naar de State Libary of New South Wales gelopen waar ik nog even snel een rondje kon lopen. Het was toen voor mij helaas tijd om mijn spullen in het hostel te halen en de trein naar Bondi Junction te nemen waar Ellen haar auto had geparkeerd. Dit keer zijn we zonder verkeerde afslagen te nemen rond kwart over zeven uur bij haar huis gekomen. Het waaide onderweg wel hard waar mijn hostmom me nog voor waarschuwde toen ik haar appte dat ik naar huis kwam. Om acht uur was ik weer thuis en klaar voor een nieuwe week schoolvakantie.

Toen ik maandagochtend beneden kwam liep Angus opeens vrolijk naar me toe en vroeg hij super schattig of ik ook walvissen had gezien. Helaas ging de tour niet door, maar ook mijn hostmom vroeg nog of ik ze gezien had. Dat was wel het enige wat ze vroeg, maar het is toch een soort van vooruitgang.

Nog een week schoolvakantie

De tweede week van de schoolvakantie zou wat makkelijker worden omdat Hudson dinsdag en woensdag naar Sydney zou gaan om de dokter te bezoeken. Hierdoor zou ik dinsdag, op het brengen en halen van Angus na, een vrije dag hebben waar ik toch wel heel erg naar uitkeek. Maandag ben ik met Hudson en Angus naar het War Memorial geweest omdat ze daar een discoverydeel hebben waar kinderen kunnen spelen. En eigenlijk wilde ik nog graag een keer het War Memorial van binnen zien, dus dat was mooi twee vliegen in een klap. We hebben buiten een rondje gelopen, ze hebben daar een muur met alle namen van soldaten die bij bepaalde oorlogen overleden zijn. Hudson zei dat de naam van zijn vader daar eigenlijk ook tussen moest staan, dus ik heb hem uitgelegd dat het niet heel leuk zou zijn als zijn naam daar zou staan. Opeens begreep hij het en zei hij dat hij nooit bij het leger zou gaan, goed zo!

Daarna zijn we naar binnen gegaan zodat ze even lekker konden spelen. Ze hebben zich als soldaten verkleed, in een helikopter gezeten, gezien hoe klein de douches op een boot zijn en hoe ze daar boven elkaar slapen. Ze hebben nog op een aantal andere plekken wat gespeeld totdat ik het wel weer tijd vond om te gaan en thuis film te kijken. Toen Hudson aan zijn moeder vroeg of ze morgen naar Sydney gaan was het antwoord opeens nee het gaat niet door, dus misschien kan je wel met Simone naar je vrienden toe morgen. Ik was toch lichtelijk gefrustreerd dat dit niet even naar mij gecommuniceerd werd en toen mijn hostmom vroeg of ik morgen bij het andere gezin moest werken zei ik dat ik een vrije dag zou hebben. Aan het begin van de avond appte Katherine mij of ik misschien deze week op dinsdag alsnog kon komen en we het dan gewoon als extra dag zouden doen. Aangezien ik toch mijn vrije dag kon inleveren, vond ik het wel prima aangezien het een makkelijke manier is om Hudson te entertainen. ’s Avonds zei ze nog tegen mij dat het ziekenhuis opeens die dag de afspraak had afgezegd omdat er iets belangrijks tussen kwam. Ik zou hierdoor op dinsdag wel Hudson hebben, maar die avond kwam Matt zijn moeder over waardoor ik dan woensdag Hudson niet had. Of dat oke was, ja kan moeilijk nee zeggen he als je het op die manier brengt. En ergens maakt het ook niet uit of ik drie of vier kinderen heb.

Dinsdag, woensdag en donderdag ben ik naar Katherine geweest, want Micheal ging woensdagochtend voor tien dagen naar Amerika, dus ze kon op die dagen wel wat extra hulp gebruiken zodat zij ook gewoon kon werken. Het is daar altijd heel gezellig, dus het is zeker geen straf om daar wat extra tijd door te brengen. Dinsdag was ik de was aan het opvouwen terwijl Tammy lag te slapen en de andere kinderen aan het tekenen waren. Opeens kwam Katherine binnen met de opmerking dat ik echt Mary Poppins ben en kan multitasken. Woensdag ben ik nog met haar drie kinderen naar de supermarkt geweest om melk te halen wat ik ook nog overleefd heb, vond dit toch ook ergens nog wel een prestatie. Donderdag was de laatste keer dat ik alle vier de kinderen zou hebben die echt super leuk met elkaar hebben gespeeld. De oudste hebben bijna de hele dag buiten gespeeld en met kleden een hangmat en andere dingen in de boom gemaakt en ik kon binnen met Tammy spelen, ik heb zelfs nog even op de piano kunnen spelen. En ik had weer mooi even de tijd om de was op te vouwen, en te sorteren dit keer, en nog wat dingen schoon te maken. Katherine was me zo dankbaar voor alles van die week dat ze donderdag chocola voor me had meegenomen toen ze boodschappen ging doen. Ze had een soort cadeaudoosje, een reep en nog chocola met op de verpakking typisch Australische dieren. Super lief! Ik hou echt van mijn leven daar.

Vrijdag was gelukkig de laatste dag van de vakantie en ben ik een dagje thuis gebleven met de jongens. Matt was al sinds woensdag thuis om een bureau te maken en had ergens die dag de grote auto nodig en Leyla was met de kleine auto naar haar werk en ik vond het wel even prima om een dagje thuis te zitten. De jongens konden even niet zo heel veel meer van elkaar hebben, dus ik ben blij dat de vakantie nu over is en ik vanaf volgende week weer alleen Angus thuis heb.

Reacties

Reacties

O&O

Oei Simone, dit verhaal had ik nog niet gelezen.
Mooi dat het niet uitmaakt in welke maand je kerst viert.
Een leuk verhaal en een mooi weekend zo te zien.
liefs van ons
doeiiiiiiiiiiiii

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!