simonekoolstra.reismee.nl

Let it snow...

Allereerst bedankt voor alle reacties op mijn blog, op facebook, sms'jes enzo. Ik had niet verwacht dat er zoveel mensen mijn blog zouden lezen, leuk. Doe ik het tenminste niet voor niks ;-)

En op gelijk maar even op de titel terug te komen. Ja je leest het goed ja, hier heeft het een groot deel van de dag gesneeuwd... Maar wij zijn niet de enige die daar wel een beetje klaar mee zijn. Hier ligt er al vanaf november sneeuw, dus dat is al een half jaar!!!

Toen ik op stage kwam mocht ik eerst bij de kleintjes spelen, die zijn tussen de 1 en 3 jaar. Er is een meisje die de hele tijd bij mij wil zitten en gister toen ik weg was heeft ze de hele middag gevraagd waar ik was, hoe schattig. De meeste kinderen vinden mijn sloffen erg interessant en dan vooral de pompoenen die eraan hangen, daar willen ze de hele tijd mee spelen. Er was zelfs een meisje van 5 die mijn sloffen aan deed en er een rondje op ging lopen, gelukkig waren ze niet acht maten te groot ofzo... :)

Vandaag kwam Yvonne met de kindjes die vijf zijn naar mijn stage. Ze gingen praten over een kindje wat ze sponsoren in Afrika en daarna nog tropisch fruit proeven. Wij verstonden er echt helemaal niks van. Toen mochten alle kindjes gaan spelen en wilde een paar kindjes dat wij een boekje voor ze gingen lezen, ik heb de eerste bladzijde gelezen, maar volgensmij snapte ze er helemaal niks van en daarna begonnen ze samen te lachen. Helaas ben ik al sinds maandagavond behoorlijk verkouden dus dat is ook niet echt bevorderlijk voor mijn uitspraak. Gelukkig hoefde we niet naar buiten, de kleintje hebben wel buiten gespeeld terwijl het sneeuwde. Het maak hier niet uit wat voor weer het is, ook als het regent gaan ze gewoon naar buiten. Toen was het tijd dat Yvonne en haar kindjes weg gingen en gingen wij eten. Het was rijst en een sausje met daarin bonen en gehakt. Ik had het niet verwacht maar het was echt lekker. Na het eten worden de kinderen voorgelezen en heb ik pauze en daarna is het weer tijd om te spelen. Rond half drie gaan we brood eten, die kinderen eten echt super veel meer dan ik... Daarna gaan ze weer spelen en om drie uur mag ik alweer gaan.

De kinderopvang werkt hier heel anders dan in Nederland, alle ouders helpen mee en hebben een eigen taak. De een houd de website bij, de ander doet de PR en weer een ander is penningmeester bij de vergadering. Het is hier dan ook heel goedkoop, ongeveer 1000 kronen per maand (ongeveer €120) en daarvoor krijgen ze ook een warme maaltijd. 95% van alle Zweedse kinderen gaat dan ook naar de pre school.

We hebben al twee dagen geen mieren meer gezien, dus het lijkt erop dat onze huisdieren echt verdwenen zijn :) en we hebben een nieuwe huisgenoot, het is een wat oudere vrouw en ze is een beetje apart. Toen Yvonne en ik zaten te ontbijten kwam ze binnen en zei ze alleen hallo en wilde de waterkoker gebruiken. Alleen het plaatje waar hij op moet staat ergens anders op de grond (hebben wij gister ook tien minuten naar gezocht) en in plaats van dat ze even aan ons vraagt of wij weten waar die staat wilde ze gelijk een pannetje water gaan koken. Toen ben ik maar zo aardig geweest om te vertellen waar dat ding staat.

Vanavond hebben we nog een rondje gelopen langs het universiteitenterrein.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!